@article { author = {الضابط, محمود محمد حسن}, title = {دور الرشاقة الاستراتيجية في تحقيق الميزة التنافسية بالتطبيق على المنظمات غير الربحية بالسعودية}, journal = {المجلة العربية للإدارة}, volume = {42}, number = {2}, pages = {27-42}, year = {2022}, publisher = {جامعة دول العربية، المنظمة العربية للتنمية الإدارية}, issn = {1110-5453}, eissn = {2663-4473}, doi = {10.21608/aja.2021.83787.1113}, abstract = {استهدف هذا البحث اختبار دور الرشاقة الاستراتيجية في تحقيق الميزة التنافسية، وذلک بالتطبيق على المنظمات غير الربحية بالسعودية، وتکونت عينة البحث من 100 مفردة من العاملين بالمنظمات السعودية غير الربحية، وتم قياس الرشاقة الاستراتيجية من خلال عدة أبعاد وهي (الحساسية الاستراتيجية، اختيار الأهداف الاستراتيجية، وضوح الرؤية، المسؤولية المشترکة، القدرات الجوهرية، الالتزام الجماعي)، بينما تمثلت أبعاد الميزة التنافسية في (الجودة، الکفاءة، المرونة، الإبداع)، وتوصلت نتائج البحث إلى توافر ممارسة الرشاقة الاستراتيجية بالمنظمات السعودية غير الربحية مرتفعة، وأيضا مدي توافر الميزة التنافسية جاءت مرتفعة، ووجود تأثيرا معنويا إيجابيا لأبعاد الرشاقة الاستراتيجية في کل من (الجودة، الکفاءة، المرونة، الإبداع)، وأوصى الباحث بأهمية اهتمام المنظمات بتطبيق الرشاقة الاستراتيجية لما له من أثر بالغ الأهمية في تحقيق الميزة التنافسية.The study aimed to test the role of strategic agility in achieving the competitive advantage through applying it to non-profit organizations in Saudi Arabia. The sample comprised 100 participants from the employees in Saudi non-profit organizations. The strategic agility was measured through several dimensions: strategic sensitivity, selection of strategic objectives, clarity of vision, joint liability, core capabilities and collective commitment. The dimensions of the competitive advantage were represented in quality, efficiency, flexibility and creativity. The study concluded that the percentage of practicing strategic agility in Saudi non-profit organizations is high, the percentage of competitive advantage is high, and the dimensions of strategic agility have a positive and significant effect on quality, efficiency, flexibility and creativity. The study recommended the importance of adopting strategic agility in organizations due to its significant importance in achieving a competitive advantage.}, keywords = {الرشاقة الاستراتيجية,الميزة التنافسية,المنظمات غير الربحية}, url = {https://aja.journals.ekb.eg/article_192749.html}, eprint = {https://aja.journals.ekb.eg/article_192749_c0a25c6ba9677b43db90dcc514b7b1a0.pdf} }