عوامل النجاح الحرجة فـي تطبيق معاييـر جودة التعليم العالـي: دراسة استطلاعية تحليلية لآراء عينة من القيادات الإدارية والهيئة التدريسية فـي جامعة التنمية البشرية «السليمانية، إقليم کوردستان العراق» Critical Success Factors in The Application of The Quality of Higher Education Standards: Analytical Study of the Views of a Sample of

نوع المستند : بحوث باللغة العربیة

المؤلفون

1 قسم الإدارة العامة، کلية الإدارة والاقتصاد - جامعة الفلوجة

2 رئيس قسم تقانات إدارة المکتب، المعهد التقني- الحويجة، الجامعة التقنية الشمالية

3 مدرس مساعد، قسم إدارة الأعمال، کلية الإدارة والاقتصاد، جامعة التنمية البشرية

المستخلص

يهدف البحث إلـى التعرف علـى عوامل النجاح الحرجة فـي تطبيق معاييـر جودة التعليم العالـي وتشخيصها وعلـى النحو الذي يُعزز من قدرة إدارة المؤسسات التعليمية فـي ضمان التطبيق النجاح للمعاييـر المعتمدة من جهة وتحقيق أهدافها المنشودة من جهة أخرى.
تمّ إجراء البحث فـي قطاع مؤسسات التعليم العالـي فـي إقليم کوردستان العراق باعتماد المقابلات الشخصية واستطلاع آراء عينة من القيادات الإدارية والهيئة التدريسية فـي جامعة التنمية البشرية فـي مدينة السليمانية – إقليم کوردستان العراق، کما تمّ اعتماد استمارة استبيان ضمت 40 سؤالاً جسدت مضاميـن عوامل النجاح الحرجة فـي تطبيق معاييـر جودة التعليم العالـي، بهدف التعرف علـى أهم العوامل الحرجة التـي يمکن اعتمادها لتسهيل عملية تطبيق معاييـر جودة التعليم ونجاحها، وصولاً إلـى تحقيق رؤية واضحة وشاملة لمعرفة أفضل الممارسات ذات الصلة بتلبية متطلبات الجودة يُمکن تبنيها وتطبيقها بوصفها خريطة طريق منهجية تُسهم فـي الارتقاء بمستوى العملية التعليمية. تمّ اعتماد التحليل العاملـي باستخدام بـرنامج SPSS-10 For Windows بهدف تفسيـر العوامل المستخلصة بوصفها المعبـرة عن واقع عوامل النجاح الحرجة فـي مجال تطبيق معاييـر جودة التعليم العالـي فـي المنظمة المبحوثة فضلاً عن اعتماد بضع أساليب إحصائية للوصول إلـى صورة متکاملة تُسهم فـي تفسيـر الواقع قيد الدراسة.
توصل البحث إلـى مجموعة من الاستنتاجات، کان أهمها أن عوامل النجاح الحرجة فـي تطبيق معاييـر جودة التعليم العالـي تتمثل بمجموعة من العوامل المتـرابطة والمتکاملة تشمل کل من (التحضيـر لنشر ثقافة الجودة، التأسيس لمعاييـر جودة التعليم، والتکيف لتبنـي معاييـر جودة التعليم، الاختبار الأولـي والتنفيذ، متطلبات الدعم والمساندة، وأخيـراً عملية التقييم والتحسيـن المستمر)، واستناداً لذلک تمت الإشارة إلـى بعض المقتـرحات المرتبطة بتفعيل عوامل النجاح ونقلها إلـى حيـز التنفيذ من أهمها 1. إعداد خطة شاملة لنشر ثقافة الجودة، 2. تهيئة العامليـن للتطويـر المستقبلـي، 3. العمل علـى تعديل الهيکل التنظيمـي بما يتناسب مع التوجهات الجديدة لتبنـي معاييـر جودة التعليم وتطبيقها.
The research aims to identify the critical success factors in the application of the quality of higher education standards, diagnosis and as enhances the educational institutions the ability of management to ensure the success of the application of the approved standards on the one hand and to achieve its objectives on the other.
The research was conducted at institutions of higher education sector in the Kurdistan Region of Iraq adoption of personal interviews and a survey sample of the views of the administrative leaders and faculty in the Human Development University in the city of Sulaymaniyah - Kurdistan Region of Iraq, as has been the adoption of the questionnaire included 40 questions reflected the contents of the critical success factors in the application standards of quality of higher education, in order to identify the most critical factors that can be adopted to facilitate the application of quality standards of education and the success of the process, thus achieving a clear vision and a comprehensive knowledge of relevant best practices to meet the quality requirements can be adopted and applied as by systematically contribute to the upgrading of the educational process level map. The adoption of the factor analysis using SPSS-10 program For Windows in order to interpret the factors learned as a mouthpiece of the reality of the critical success factors in the application of the quality of higher education standards in the surveyed organization as well as the adoption of a few methods of statistics to reach a comprehensive picture help explain the reality under study.
The research found a set of conclusions, the most important was that the critical success factors in the application of the quality of higher education standards are a set of interrelated and complementary factors, including each of (preparation for the deployment of a culture of quality, incorporation of standards of quality of education, to adapt to the adoption of standards, the initial testing and implementation, support requirements and support and, finally, the evaluation process and continuous improvement), and based on that reference was made to some of the proposals to enact the success factors and transported to the effect of the most important 1. prepare a comprehensive plan to spread the culture of quality, 2. creating workers for future development, 3. work on modifying the organizational structure including commensurate with the new trends for the adoption of the quality of education standards and their application.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


البلاع، فوزیة بنت محمد. (2007). «استـراتیجیة مقتـرحة للتغلب علـى معوقات تحقیق الجودة فـی التعلیم العام فـی ضوء مبادئ الجودة الشاملة»، اللقاء السنوی الرابع عشر(الجودة فـی التعلیم العام) 28-29 نیسان، الجمعیة السعودیة للعلوم التـربویة والنفسیة «جستن» القصیم، السعودیة.
بوقرة، رؤوف. (2009). «دراسة تقیمیه لمدى مطابقة القانون الوضعـی الجزائری مع قیُم المجتمع ودینه»، رسالة ماجستیـر فـی علم الاجتماع القانونـی، جامعة الحاج خضر، باتنة، الجزائر.
السویدی، ناصر سلطان. (2009). «استخدام التحلیل العاملـی فـی تحدید عوامل النجاح الحرجة لتطبیق معاییـر إدارة الجودة الشاملة واثـرها علـى أداء المستشفى العسکری فـی مملکة البحریـن»، رسالة ماجستیـر، جامعة الشرق الأوسط للدراسات العلیا.
الشریف، بوفاس. (2015). «إمکانیة تطبیق ستة سیغما (Six Sigma) لتحسیـن جودة التعلیم العالـی»، الملتقى الدولـی حول إدارة الجودة والأداء المتمیـز فـی الجامعات العربیة، 15-16أبـریل، جامعة الدکتور یحیى فارس بالمدیة، الجزائر.
العاجز، فؤاد؛ وجمیل نشوان. (2005). «تطویـر التعلیم الجامعـی لتنمیة المجتمع الفلسطینـی فـی ضوء إدارة الجودة الشاملة»، مجلة الجودة فـی التعلیم العالـی، مج 1، ع 2، 101-138.
العصیمـی، خالد بن محمد. (2007). «أسس ومتطلبات إدارة الجودة الشاملة فـی سیاسة التعلیم بالمملکة العربیة السعودیة»، اللقاء السنوی الرابع عشر(الجودة فـی التعلیم العام) 28-29 نیسان، الجمعیة السعودیة للعلوم التـربویة والنفسیة «جستن» القصیم، السعودیة.
عکاک، فوزیة. (2012). «القیم الخبـریة فـی الصحافة الجزائریة الخاصة»، أطروحة دکتوراه فـی علوم الإعلام والاتصال، جامعة الجزائر 3.
ویح، محمد عبد الرزاق إبـراهیم؛ و أحمد مضحـی الباز. (2012). «تطویـر إدارة مؤسسات التعلیم الجامعـی فـی ضوء أسلوب حلقات الجودة»، المؤتمر العربی الدولـی الثانـی لضمان جودة التعلیم العالـی، 4-5 أبـریل، الجامعة الخلیجیة، البحریـن.
محمد، جلال عبد الله. (2015). «أثـر وجود معاییـر الجودة فـی ضمان تطبیق إدارة الجودة الشاملة»، المؤتمر العربی الدولـی الخامس لضمان جودة التعلیم العالـی. 3-5 مارس، جامعة الشارقة، الإمارات العربیة المتحدة.
مقیبل، طاهر بن علـی. (2010). «أثـر المحددات الجغرافیة والتاریخیة والاقتصادیة فـی السیاسة الخارجیة العمانیة (1970-2008)»، رسالة ماجستیـر فـی العلوم السیاسیة، کلیة الدراسات العلیا، الجامعة الأردنیة.

Al-khalifa Lobna Ali. (2016). “Enhancing Academic Standards in Higher Education”, DHR 4th Forum. https://www.qqa.gov.bh/./Dr%20Lobna%.
Alrasheedi Muasaad; Capretz Luiz Fernando and Arif Raza. (2015). “A Systematic Review of the Critical Factors for Success of Mobile Learning in Higher Education: University Students’ Perspective” Journal of Educational Computing Research V. 1. N. 20. Electrical and Computer Engineering Publications. Paper 67. http://ir.lib.uwo.ca/electricalpub/67
CIHE, Commission on Institutions of Higher Education. (2016). Standards for Accreditation Commission on Institutions of Higher Education, New England Association of Schools and Colleges https://cihe.neasc.org
ENQA, the European Network for Quality Assurance. (2009). Report on Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area, European Association for Quality Assurance in Higher Education, Helsinki. 3rd edition. www.eurobioimaging.eu/./D13.2%20Proposal%20for%20rul.
Greatbatch David & Holland Jane. (2016). Teaching Quality in Higher Education: Literature Review and Qualitative Research. https://www.gov.uk/./he-teaching-quality-literature-review-qualitati.
Greenberg Alan D. (2009). Critical Success Factors for Deploying Distance Education Technologies, Implications for Practitioner Organizations, Vendors, and Service Providers. www.wainhouse.com/files/papers/wr-success-factors-dist-ed.pdf
Islam Rafikul, Anis Azilah & Abdullah Anisah. (2015). “Critical Success Factors of the Challenges in Provident Quality Education: A Study on Malaysian Private Higher Learning Institutions”, International Journal of the Analytic Hierarchy Process, Vol. 7, Issue 1. http://dx.doi.org/10.13033/ijahp.v7i1.273
Kohoutek Jan; Seto Melanie & Popa Viorica. (2009). Studies on Higher Education Implementation of the Standards and Guidelines for Quality Assurance in Higher Education in the Central and East-European Countries: Agenda Ahead, UNESCO.
Nadim Zaynab Shukri & Al-Hinai Ahmed Humaid. (2016). “Critical Success Factors of TQM in Higher Education Institutions Context”, International Journal of Applied Sciences and Management. Vol. 1, No. 2, 147-156.
Nilsen Janne. (2015). “Critical Success Factors and Criteria in Purchasing Process: A Case Study of a Development Project in Uganda”, Master’s Thesis, University of Agder Faculty of Engineering and Science Department of Engineering Sciences
NZCER, New Zealand Council for Educational Research. (2004 ). Critical Success Factors and Effective Pedagogy for E-learning in Tertiary Education. www.classes.stac.school.nz/./NZCER Final Report. pdf.
Parsazadeh Nadia; Megat Norziha; Zainuddin Mohd; Ali Rosmah & Hematian Amirshahram. (2013). A Review on The Success Factors of E-learning. SDIWC
Pasco Hernando. (2010). Critical Success Factors: Measures of Institutional Effectiveness and Student Learning. www.phsc.edu/sites/pdf
Patrick Thaddeus Fitz. (2012). “Key Success Factors of E-learning in Education: A Professional Development Model to Evaluate and Support E-learning”, US-China Education Review, A 9, 789-795.
Swain Samarjit; Jaypuria Sanjib; Mahapatra Trupti Ranjan & Tripathy Sushanta. (2015). “Significance of the Critical Success Factors for Quality Development in Technical Education: A Case Study in Odisha”, InternatIonal Journal of Research In MechanIcal EngIneerIng & Technology. IJRMET, Vol. 5, IssuE 2, May - Oct. ISSN: 2249-5762 (Online) | ISSN: 2249-5770 (Print).
Wanderi Ephantus Ndirangu. (2014). “Factors Influencing Implementation Total Quality Management in Construction Companies in Rwanda: A Case of Fair Construction Company”, Master Thesis School of Human Resource Development in partial fulfillment of the requirement for the award of the degree of Master of Science in Project Management, Jomo Kenyatta, University of Agriculture and Technology.
Yew Ong Fong & Jambulingam Manimekalai. (2015). “Critical Success Factors of E-learning Implementation at Educational Institutions”, Journal of Interdisciplinary Research in Education (JIRE), Vol. 5, Issue 1, pp. 17–24. 
Ylimäki Tanja. (2006). Towards Critical Success Factors For Enterprise Architecture. Information Technology Research Institute AISA Project https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/./Report_CSFs_for_EA.pdf.
Zakuan Norhayati; Shalini Muniandy; Muhamad Zameri; Mat Saman; Mohd Shoki Md Ariff; Sapiah Sulaiman & Rozita Abd Jalil. (2012). “Critical Success Factors of Total Quality Management Implementation In Higher Education Institution: A Review”, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, Dec., Vol. 2, No. 12. ISSN: 2222-6990. www.hrmars.com/journals.