أثـر التوجه بالسوق السلوکي علـى الأداء الشامل في البنوک: دراسة ميدانية علـى عينة من الوکالات البنکية في ولاية سکيکدة Effects of Market Orientation on the Overall Performance of Banks: A Field Study in the Skikda Region of Algeria

نوع المستند : بحوث باللغة العربیة

المؤلفون

1 أستاذ محاضر، جامعة 08 ماي 1945 قالمة، الجزائر

2 أستاذ محاضر، جامعة 20 أوت 1955 سکيکدة، الجزائر

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلـى اختبار مدى تأثيـر التوجه نحو السوق (وفق المقاربة السلوکية لکوهلي وجورسکي بأبعادها الثلاثة؛ توليد المعلومات ونشر المعلومات والاستجابة للمعلومات) علـى الأداء الشامل للبنوک العاملة بالجزائر وذلک من وجهة نظر اطر بنکية، حيث تم الاعتماد علـى استبيان من واحد وعشرون فقرة، تم توزيعه علـى عينة من 52 إطار ينتمون لـ11 وکالة بنکية في ولاية سکيکدة تمثل عدد من البنوک العاملة في الجزائر، وقد خلصت الدراسة إلـى التأکد من وجود تأثيـر ذو دلالة إحصائية للتوجه بالسوق السلوکي وأبعاده( توليد أو إنشاء المعلومات، نشر المعلومات، الاستجابة للمعلومات) علـى الأداء الشامل للوکالات المصرفية بولاية سکيکدة، إلا أن نتائج هذا التأثيـر ضعيفة نظرا لانخفاض مستوى تبني الوکالات المصرفية للسلوکيات التوجه نحو السوق.
According to the behavioral approach of Kohli and Jaworski in their three dimensions: information generation, information dissemination and response to information. The aim of this study is to examine the impact of market orientation on the overall performance of banks operating in Algeria, based on a twenty stat - It was distribute to a sample of 52 frames belonging to 11 banking agencies in the state of Skikda representing a number of banks operating in Algeria. 
The study concludedement that there is a statistically significant effect on the behavioral market orientation and its dimensions (generation or creation of information, dissemination of information, Information on the overall performance of the Skikda banking agencies, the results of this effect are weak due to the low level of market-oriented behavior of banking agencies.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


إدریس، وائل؛ ورائد المومنی. (2013). «تحلیل العلاقة بیـن التوجه السوقی الثقافی والسلوکی وأثـرهما علـى أداء شرکات التامیـن الأردنیة ودور نظم المعلومات التسویقیة»، مجلة جامعة النجاح للأبحاث، المجلد 27، العدد 1، جامعة النجاح الوطنیة، نابلس- فلسطیـن، ینایر، ص- ص 105- 140
بنک الجزائر. (2017). التقریـر السنوی لبنک الجزائر. الجزائر
السعدی، أمیـن خلیل. (2000). «العلاقة بیـن التوجه نحو السوق والأداء فی القطاع المصرفی الأردنی»، رسالة ماجستیـر، إشراف رائف توفیق، جامعة الیـرموک، الأردن، 2000
حسیـن، زینب احمد عزیـز. (د. ت). «نموذج استـراتیجی متعدد الأبعاد لتقییم الأداء: إطار مقتـرح» ، أکادیمیة السادات للعلوم الإداریة ، ص277
زیمان، سیـرجیو. (1999). نهایة التسویق الذی کنا نعرفه، خلاصات کتب المدیـر ورجل الأعمال، السنة 7، العدد 7، دار شعاع، القاهرة، سبتمبـر،ص2

Abu Dalbooh, Mohmud Aqel. (2014). “The Impact of Market Orientation: The Performance of Islamic Banks (Case Study: Jordanian Islamic Banks)”, Journal of Engineering Research And Applications, Vol. 4, January, Pp.31-42.
Boule Jean-Marie and Gotteland David. (no Date). Le Degré D`utilisation Des Informations; p. 8-9
Kirca, Ahmet H.; Jayachandran Satish, and Bearden William O. (2005). “Market Orientation: A Meta-analytic Review and Assessment of its AnteceDents and Impact on Performance”, Journal of Marketing, Vol. 69, pp. 24–41, April .
Kohli, Ajay and Jaworski Bernard. (1990). “Market Orientation: The Construct, Research Propositions, and Managerial Implications”, Journal of Marketing, Vol. 54, No. 2, Apr. pp. 1-18.
Kohli and Jaworski. (1990). “Market Orientation : The Construct Research Propositions and Managerial Implications”, Journal of Marketing, Aprile, P. 06
Lovelock Christopher and Lauren. (2002). Wright, Principles of Service Marketing and Management, Prentice Hall.
Opoku Robert A. and Essien Vincent B. (2011). “Employee Perceptions of Market Orientation in the Banking Industry: Case From a Developing Country”, Journal of Financial Services Marketing, 16, 139-152, September.
Pulendran Sue, Speed Richard and Winding Robert. (No Date). The Antecedents and Consequences of Market Orientation in Australia, p. 23 
Valter Afonso Vieira. (2010). “Antecedents and Consequences of Market Orientation: A Brazilian Meta-analysis and an International Mega-Analysis”, Brazilian Administration Review, Vol. 7, No. 1, art. 3, pp. 40-58, Jan./Mar.