إدریس، وائل؛ ورائد المومنی. (2013). «تحلیل العلاقة بیـن التوجه السوقی الثقافی والسلوکی وأثـرهما علـى أداء شرکات التامیـن الأردنیة ودور نظم المعلومات التسویقیة»، مجلة جامعة النجاح للأبحاث، المجلد 27، العدد 1، جامعة النجاح الوطنیة، نابلس- فلسطیـن، ینایر، ص- ص 105- 140
بنک الجزائر. (2017). التقریـر السنوی لبنک الجزائر. الجزائر
السعدی، أمیـن خلیل. (2000). «العلاقة بیـن التوجه نحو السوق والأداء فی القطاع المصرفی الأردنی»، رسالة ماجستیـر، إشراف رائف توفیق، جامعة الیـرموک، الأردن، 2000
حسیـن، زینب احمد عزیـز. (د. ت). «نموذج استـراتیجی متعدد الأبعاد لتقییم الأداء: إطار مقتـرح» ، أکادیمیة السادات للعلوم الإداریة ، ص277
زیمان، سیـرجیو. (1999). نهایة التسویق الذی کنا نعرفه، خلاصات کتب المدیـر ورجل الأعمال، السنة 7، العدد 7، دار شعاع، القاهرة، سبتمبـر،ص2
Abu Dalbooh, Mohmud Aqel. (2014). “The Impact of Market Orientation: The Performance of Islamic Banks (Case Study: Jordanian Islamic Banks)”, Journal of Engineering Research And Applications, Vol. 4, January, Pp.31-42.
Boule Jean-Marie and Gotteland David. (no Date). Le Degré D`utilisation Des Informations; p. 8-9
Kirca, Ahmet H.; Jayachandran Satish, and Bearden William O. (2005). “Market Orientation: A Meta-analytic Review and Assessment of its AnteceDents and Impact on Performance”, Journal of Marketing, Vol. 69, pp. 24–41, April .
Kohli, Ajay and Jaworski Bernard. (1990). “Market Orientation: The Construct, Research Propositions, and Managerial Implications”, Journal of Marketing, Vol. 54, No. 2, Apr. pp. 1-18.
Kohli and Jaworski. (1990). “Market Orientation : The Construct Research Propositions and Managerial Implications”, Journal of Marketing, Aprile, P. 06
Lovelock Christopher and Lauren. (2002). Wright, Principles of Service Marketing and Management, Prentice Hall.
Opoku Robert A. and Essien Vincent B. (2011). “Employee Perceptions of Market Orientation in the Banking Industry: Case From a Developing Country”, Journal of Financial Services Marketing, 16, 139-152, September.
Pulendran Sue, Speed Richard and Winding Robert. (No Date). The Antecedents and Consequences of Market Orientation in Australia, p. 23
Valter Afonso Vieira. (2010). “Antecedents and Consequences of Market Orientation: A Brazilian Meta-analysis and an International Mega-Analysis”, Brazilian Administration Review, Vol. 7, No. 1, art. 3, pp. 40-58, Jan./Mar.