التميـز القيادي النسائي وواقعه في المجال الأکاديمي في الجامعات السعودية Women’s Leadership Excellence in Saudi Universities

نوع المستند : بحوث باللغة العربیة

المؤلف

قسم الإدارة وأصول التـربية، جامعة جدة، المملکة العربية السعودية

المستخلص

للمرأة السعودية دور جوهري في التنمية على الصعيد الوطني تحقيقًا لرؤية 2030 وعلى الصعيد العالمي؛ فقد أثبتت جدارتها وتميـزها بوضع بصماتها بتقدمها العلمي في الکثيـر من المجالات. وهذا ليس مستغربًا على المرأة السعودية، فقد کان للشريعة دور في تمکينها وضمان حقوقها أيًا کان موقعها في المجتمع. ولکن بالرغم من التميـز القيادي للمرأة نجد أن الاعتـراف فعليًا بکفاءتها القيادية في المجال الأکاديمي لا يـزال محاصرًا بالنظرة الأزلية المهيمنة التـي تفرض تقديم القيادة الذکورية. لذلک هدفت الدراسة الحالية إلى تأصيل القيادة النسائية علميًا ، والتعرف على واقعها في المجال الأکاديمي، وأيضًا التعرف على التحديات التـي تواجه المرأة في المجال القيادي الأکاديمي. بالإضافة إلى تقديم التوصيات التـي تدعم توجه المملکة لتحقيق رؤية 2030 عبـر المنبـر الأکاديمي النسائي. واتبعت منهجية البحث النوعي، وذلک لتحليل الأدبيات السابقة لتأصيل القيادة النسائية علميًا . کما إن الملاحظة والمقابلة أداتان استخدمتا للتعرف على واقع القيادة النسائية والتحديات التـي تواجه القيادة النسائية في المجال الأکاديمي. وقد توصلت الدراسة بعد تحليل الأدبيات السابقة إلى أن القيادة النسائية لا تفرق في فاعليتها عن القيادة الذکورية، فتأثيـر ثقافة البيئة في الأداء القيادي أعلى من تأثيـر جنس القائد. لکن السمات الفطرية لکل جنس تظهر في بيئة العمل، کالعناية والمشارکة لدى المرأة والحـزم لدى الرجل. وقد تـرکزت التحديات التـي تواجه المرأة في مجال القيادة الأکاديمية في مجاليـن: الثقافة التنظيمية، والثقافة الاجتماعية.
Saudi women have crucial roles in the national and international development to achieve the vision of 2030. They have proven their competence in a variety of sectors. This is not surprising as the Sharia law has guaranteed women’s rights regardless of their positions. Although women have proven their excellence in leadership, they still lack equal opportunities in leadership positions in higher education, believing that men are more competent for leadership. Therefore, the present study aimed to analyze women leadership in literature, understanding the reality of women leadership in academic field and the challenges that they face in obtaining leadership positions. In addition, it provides recommendation that reinforce the Kingdom direction to achieve the vision of 2030.
Qualitative research used to carry out the study using content analysis, interviews and observations. The study concluded that there is no difference in leadership effectiveness between males and females. The impact of the culture is more dominant in leaders’ behaviours than the gender. However, the innate character of each gender might appear in the work environment, like care and cooperation in women leadership, and assertiveness in male leadership. The challenges that face women are in two areas: organizational culture and social culture.

الكلمات الرئيسية


أبو خضیـر، إیمان. (2012). «التحدیات التـی تواجه القیادات الأکادیمیة النسائیة فی مؤسسات التعلیم العالی فی المملکة العربیة السعودیة»، المجلة السعودیة للتعلیم العالی. عدد 7.
الجابـری، ابتسام. (2013). مهارات القیادة النسائیة فی ضوء الآیات القرآنیة. مرکز تفسیـر للدراسات القرآنیة. https://vb.tafsir.net
الشمری، ذهب. (2014). «المرأة والعمل الإداری التـربوی فی الجامعات السعودیة»، المجلة التـربویة الدولیة المتخصصة، المجلد 7- الموضوع 6.
الفایـز، هیلة. (2014). «التمکیـن الإداری للقیادات النسائیة فی الجامعات السعودیة: الواقع والتحدیات»، ورقة عمل مقدمة فی: المؤتمر العربـی الثالث:التطویـر الإداری فی المؤسسات الحکومیة. تـرکیا، إسطنبول.
الفنار للإعلام. (2018). تـرتیب الدول العربیة بحسب القیادات الأکادیمیة النسائیة. https://www.al-fanarmedia.org/ar/2018/11/arabic-resource-graphic/
المنقاش، سارة. (2017). «تسرب القیادات الإداریة النسائیة من المناصب القیادیة فی الجامعات السعودیة: الأسباب والحلول»، المجلة التـربویة، جامعة الکویت. http://fac.ksu.edu.sa/sites/default/files/bhth_sbb_ltsrb._mjl_lkwyt.pdf
الهیئة العامة للإحصاء. (1436). «خلاصة أعضاء هیئة التدریس والإدارییـن والفنییـن حسب الجهة: جامعة حائل أنموذجا» Stats.gov.sa. المجلة الدولیة المتخصصة، (3) 6: ص 11-31.
شبکة «سعودیون» الإخباریة (2009). ارتفاع معدل المناصب التـی تشغلها المرأة السعودیة. http://www.saudiyoon.com/news-actio
Abbas, A. (2009). Islamic perspective on leadership: A model. International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, 2 (2), 160-180.
Adair, J. (2010). The leadership of Muhammad. London: Kogan Page Limited.
Ahmad, A. (2002). Islamic Leadership for the 21st Century. Leadership & Unity in Islam, 55.
Beekun, R. I. and Badawi, J. (1998). Leadership: An Islamic perspective. Int. Institute Islamic Thought.
Blackmore, J. (2012). Performing and reforming leaders: Gender, educational restructuring, educational restructuring, and organizational change. Suny Press.
Chowdbury, N. (2002). Leadership strategies and global unity for the 21st century: An Islamic perspective. Paper presented at: The IGS-ICOJ International Conference on leadership and unity in Islam, Kobe, Japan: Writers Club Press.
Creswell, J. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Thousand Oak: Sage.
Denzin, N. K. and Lincoln, Y. S. (Eds.). (2011). The Sage handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage Publication.
English, F. W. (2006). Encyclopedia of Educational Leadership and Administration .Oaks, Calif: Sage.
Fry, L. W. (2003). Toward a theory of spiritual leadership. The leadership Quarterly, 14 (6), 693-727.‏
Gray, D. (2014). Doing research in the real world. London: Sage.
‏Grint, K. (2010). Leadership: A very short introduction. New York: Oxford University Press. 
Gubrium, J., Holstein, J.,Marvasti, A. and Mckinney, K., (Eds.). (2012). The Sage handbook of interview research: the complexity of the craft. Thousand Oaks: SAGE.
Guest, G., Bunce, A. and Johnson, L. (n.d). How many interviews are enough? An experiment with data saturation and variability. Field Methods, 18 (1), 59-82.
Hart, M. (1978). 100 A ranking of the most influential persons in history. New York: Carol Publishing Group.
Hofstede, G. H., Hofstede, G., & Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind. New York: McGraw-Hill.
Jamsari, E., Mujani, W., Ya’akub, N., Hamid, H., Yusoff, W., Suradi, N. d. and Samah, N. (2012). The basis of leadership in Islam. Advances in Natural and Applied Sciences, (8), 1399.
Klenke, K. (2008). Qualitative research in the study of leadership. Bingley, UK: Emerald Group Publication.
Lakomski, G. (2005). Managing without leadership: Towards a theory of organizational functioning. Amsterdam: Elsevier.
Northouse, P., (2013). Leadership: Theory and practice (6th ed). London: Sage Publication.
Preedy, M., Bennett, N. and Wise, C. (2012). Educational leadership: context, strategy and collaboration. London: SAGE.
Reave, L. (2005). Spiritual values and practices related to leadership effectiveness. The Leadership quarterly, 16 (5), 655-687.‏
Sarayrah, Y. (2004). Servant leadership in the Bedouin-Arab culture. Global Virtue Ethics Review, 5 (3), 58-79.
Young, P. (2004). Leadership and gender in higher education: A case study. Journal of Further and Higher Education, 28 (1), 95-106.
Eagly, A. H. (2007). Female leadership advantage and disadvantage: Resolve in the contradictions. Psychology of women quarterly, 31 (1), 1-12.
Thompson, M. D. (2000). Gender, leadership orientation, and effectiveness: Testing the theoretical models of Bolman & Deal and Quinn. Sex roles, 42 (11-12), 969-992.
Trinidad, C. and Normore, A. H. (2005). Leadership and gender: a dangerous liaison? Leadership & Organization Development Journal, 26 (7), 574-590.
Madden, M. E. (2005). 2004 division 35 presidential address: Gender and leadership in higher education. Psychology of Women Quarterly, 29 (1), 3-14.
Lynch, J. M. (2003). Case Studies of Undergraduate Women’s Leadership Development a State University, Doctor´ s Dissertation, Virginia Polytechnic Institute an University, Virginia.
Abu Ghodair, Iman. (2012). Challenges that Face Women Leader in Higher Education in Saudi Arabia. Saudi Journal for Higher Education (7).
Alfanar for Media. (2018). Arab Countries Ranking based on Women Leadership in Academia. 
Alfayiz, Heailah. (2014). Adminisrtative Empowerment for Women in Academic Environment. Paper presented in: The Third Arabic Conference. Istanbul: Turkey. 
Aljabri, Ibtisam. (2013). The skills of Women Leaders from Quranic Perspective. Centre of Quranic Studies. 
Almenqash, Sarah. (2017). Causes and Solution for Women Refusal of Leadership Position in Higher Education in Saudi Arabia. Educational Journal of Kuwait University.
Alshamari, Thahab. (2014). Women and Educational Administrative Work in Saudi Universities. Educational Global Journal, Vol. 7 (3).
General Organization for Statistics. Statistics of faculty member, administrators and technician according to their segment. Stats.gov.sa 
Saudi Web for News (2009). The increased in pointing women for leading position, http://www.saudiyoon.com/news-actio