تأثيـر حوکمة الجامعات على مستوى جودة العملية التعليمية في جامعة البصرة والجامعة التقنية الجنوبية: دراسة ميدانية The Impact of University Governance on the Quality of Educational Process in both of Basra University and the Southern Technical University: A Field Study

نوع المستند : بحوث باللغة العربیة

المؤلفون

1 کلية الإدارة والاقتصاد، جامعة البصرة، جمهورية العراق

2 الکلية التقنية الإدارية، الجامعة التقنية الجنوبية، جمهورية العراق

المستخلص

تحاول وزارة التعليم العالي العراقية ان تطور نظام حوکمة واسع، وفعال، وخاضع لعملية التحسيـن المستمر في جامعاتها، بغية تـرصيـن عملية تحسيـن الجودة فيها، وينبغي ان يکون النظام قادر على تقديم مزيد من التحسيـن، ويتماشى مع عملية التحسيـن المستمر في قطاع التعليم العالي، وهذا دون شک سوف يساهم في توفيـر الفرص لضمان مزيدا من التحسيـن في مفاهيم وممارسات إدارة الجامعات وکلياتها، خاصة وان الجامعات والکليات العراقية لا زالت بحاجة إلى نظم الرقابة الذاتية والرسمية التـي تضمن الالتـزام والخضوع التام لتنفيذ متطلبات تحسيـن الجودة في التعليم العالي، وهذا يحتاج إلى توافر القيادة الحکيمة والعادلة من جانب وإلى ضوبط تضمن الالتـزام بمبادئ (الشفافية، استقلالية المسئولية، المشارکة، والمساءلة) من جانب آخـر، لذا کان الهدف الرئيس للبحث هو الکشف عن تأثيـر حوکمة الجامعات بکل ما تعني من (ضوابط قيمية وأخلاقية) في تحسيـن العملية التعليمية الشاملة في جامعة البصرة، والجامعة التقنية الجنوبية، لإن مخـرجات العملية التعليمية (الطلابية والبحثية) هي التـي تصف الخدمة التـي تقدمها الجامعة للمجتمع (رسالة الجامعة). اعتمد البحث فرضية رئيسة مفادها (هناک تأثيـر ذات دلالة معنوية إحصائية للمتغيـر المستقل الرئيس (حوکمة الجامعات ومتغيـراته الفرعية) في المتغيـر المعتمد الرئيس جودة أداء العملية التعليمية).
وتم تحديد مجال الدراسة بکل من (کلية الإدارة والاقتصاد في جامعة البصرة، والکلية التقنية الادارية في الجامعة التقنية الجنوبية)، وذلک لأسباب من أهمها (- التواجد المستمر للباحثيـن في الکليتيـن المذکورتيـن مما يساعد على التعرف المباشر على المشکلات التـي تعتـرض تنفيذ نظم تحسيـن الجودة، - وکما إن تخصص الکليتيـن يتفق مع نفس الاختصاص الاداري للباحثيـن، - فضلاً عن محاولات تنفيذ نظم إدارة الجودة في الکليتيـن المذکورتيـن).
حاول البحث التوصل إلى أهدافه الرئيسة باستخدام طريقتيـن: الأولى تتوجه نحو الکشف عن مدى إدراک وميل الهيئات الادارية والاکاديمية في التعليم العالي نحو حوکمة الجامعات، ومدى إمکان استخدامها في الجامعات والکليات العراقية، والثانية البحث عن العلاقة السببية بيـن حوکمة الجامعات موصوفة بمتغيـراتها الرئيسة، ومؤشرات قياس تحسيـن أداء العملية التعليمية.
واستخدم البحث لاغراض جمع البيانات المتعلقة بالطريقتيـن اداتيـن هما قائمة فحص لجمع البيانات التـي تکشف عن إدراک وتوجه الإدارة نحو مفاهيم حوکمة الجامعات وآليات تنفيذها، والثانية استبيان للکشف عن العلاقة السببية بيـن حوکمة الجامعات وتحسيـن جودة أداء العملية التعليمية.
توصل البحث إلى مجموعة نتائج من أهمها الدور الايجابـي لحوکمة الجامعات في تحسيـن العملية التعليمية في ظل توافر البيئة الملاءمة.
The Iraqi Ministry of Higher Education is trying to develop a broad and effective governance system, for improvement the educational process of its universities, because this system ensures the quality improvement of educational process, and could be able to provide further improvement, by consistent with improvement continuous process in the higher education sector, This will undoubtedly contribute to providing opportunities to ensure further improvement in the concepts and practices of managing universities and colleges , especially in Iraqi universities and colleges, which still need to self-control systems, and official systems that ensure full compliance for implementation of quality improvement requirements in higher education, , This requires the availability of wise and fair leadership on the one hand, and ensuring compliance with the principles of transparency, independence of responsibility, participation , and accountability on the other hand , therefore, the main objective of the research was to reveal the impact of universities governance by all that means (values and ethics) in improving the comprehensive educational process at the University of Basra, And the Southern Technical University , Because the outputs of the educational process (students and research) are describing the service provided by the university to the community (i.e., the university’s mission).The research adopted a main hypothesis that (there is impact with a statistical significance of the independent variable (the universities governance and their sub- variables) On the depend variable) Quality performance of the educational process). The field study was determined at Faculty of Administration and Economics at the University of Basra and the Technical College at the Southern Technical University. the most important reasons are:
Continuous presence of researchers in these colleges helps to identify directly the problems in the implementation of quality improvement systems, - and they correspond to the same administrative competence of researchers, - as well as these colleges attempts to implement quality management systems.), The research attempted to reach its main goals by using two methods: The first method is aims to reveal the extent to which administrative and academic bodies in higher education are aware of the universities governance , and the extent to which they can be used this governance in Iraqi universities and colleges, the second method is the search for the causal relationship between universities governance, described by its main variables, and indicators that measure the performance of the educational process. The search was used for data collection two method, the first is a checklist to collect data that reveals Orienting and understanding of administrations to the concepts of universities governance and its implementation mechanisms, And the second is questionnaire to reveal the causal relationship between university governance and improving the educational process.
The research reached to set of results, the most important of which is The positive role of university governance in improving the educational process in light of the availability of the appropriate environment.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


ناصر الدیـن، یعقوب عادل. (2012). إطار نظری مقتـرح لحوکمة الجامعات ومؤشرات تطبیقها فی ضوء متطلبات الجودة الشاملة. جامعة الشرق الأوسط، عمان المملکة الأردنیة.
Alexander, Kern. (2010). Corporate Governance and Banking Regulation: The Regulator as Stakeholder. Cambridge Endowment for Research in Finance, University of Cambridge.
Bebchuk, Lucian A. and Assaf Hamdani. (2009). “The Elusive Quest for Global Governance Standards”, University of Pennsylvania Law Review, 157, Discussion Paper No. 633 .
De Coster, Isabelle; Forsthuber, Bernadette; Oberheidt, Stephanie; Parveva, Teodora and Glass, Anna. (2008). Higher Education Governance in Europe: Policies, Structures, Funding, and Academic Staff. Eurydice, ERICK Publications.
Edwards, Meredith. (2001). “University Governance: A Mapping and Some Issues”, LifeLong Learning Network National Conference, 4
Fielden, John V.; Lombardi and Daine D. Craig. (2008). Global Trends in University Governance: University Organization, Governance and Competitiveness: The Top American Universities. The World Bank March, 2008 ,
Graham, John M.; Bruce Amos and Tim Plumptre. (2003). Principles for Good Governance in the 21st Century. Policy Brief No.15 , August 3. Institute on Governance.
Hénard, Fabrice and Alexander Mitterle. (2010). Governance and Quality Guidelines in Higher Education. OECD.
Hénard, Fabrice and Alexander Mitterle. (2012). Governance and Quality Guidelines in Higher Education. OECD.
Jaramillo, Adriana. (2008). Benchmarking University Governance. The World Bank MENA. Briefing Note.
Jaramillo, Adriana. (2009). Benchmarking University Governance. The World Bank MENA. Briefing Note (Extended Version).
Jaramillo, Adriana. (2012). “Benchmarking University Governance”, The World Bank MENA Region OECD-IMHE General Conference, Paris, September, 17.
Jaramillo, Adriana. (2013). Higher Education Modernization in MENA, Report Prepared by a Team Led by Adriana Jaramillo , March.
Kaluza, Kristina and Mari Kaluza. (2008). Governance and Accountability of the World Bank. The University of Iowa Center for International Finance and Development, May.
Kothari, C. R. (2004). Research Methodology: Methods and Techniques; New Age Iternational (P) Limited, Publishers. 
Levin, Jack. (1977). Elementary Statistics in Social Research. 2nded. Harper & Row Publishers, New York.
Marginson, Simon and Considine, Mark, (2000). The Enterprise University: Power, Governance and Reinvention in Australia. Cambridge University Press, Cambridge.
Mavroidis, Petros C. (2013). What is the Academy of Global Governance, European University Institute, Feb.
Plane, Patrick and Gaoussou Duarra. (2010). Assessing the World Bank’s Influence on the Worldwide Diffusion of Good Governance Paradigm. Université D’Auvergne, France. April.
Sckaran, Uma and Roger Bougei. (2010). Research Method for Business: A Skill Building Approach. John Wiley & Sons Ltd.
Thomas, Melissa A. (2006). What Do the Worldwide Governance Indicators Measure?, School of Advanced International Studies, The Johns Hopkins University, October.
Westmeyer, Paul. (1990). Principle of Governance and Administration in Higher Education. ERIC.
World Bank. (2012). Universities Through the Looking Glass: Benchmarking University Governance to Enable Higher Education Modernization in MENA, Washington: The World Bank.