Job Satisfaction for Administrative Employees in Educational Helwan Management of Cairo Governorate and its Relationship with Customers Satisfaction الرضا الوظيفي للموظفين الإداريين بإدارة حلوان التعليمية بمحافظة القاهرة وعلاقته برضا العملاء

نوع المستند : بحوث باللغة العربیة

المؤلف

1 مسئول التدريب، قسم التخطيط الاستراتيجي، إدارة حلوان التعليمية

2 ومدربة التطوير الذاتي والإداري والمهني والتربوي

المستخلص

This study aims to explore the job satisfaction degrees acquired by administrative employees in educational Helwan management and to explore the customers satisfaction degrees acquired by dealers with them (teachers, parents, Mentors, managers).
As this study aims to recognize the relationship between job satisfaction and customers satisfaction , the study also aims to find out whether there were statistically significant differences in the degrees of job satisfaction levels due to some demographic variables (Academic Qualifications, Job Title, experience, age).
To achieve those purposes The researcher, use the descriptive method, as The study sample consisted of (158) male and female employees, it has been taken at random from within educational Helwan management, and (158) of customers it has been taken with a stratified sample of clients. The researcher prepared two questionnaires to measure both: job satisfaction and customers satisfaction from his own preparation and determination.
The results were found:
Both of the degrees job satisfaction and customers satisfaction were generally moderate.
There were significant relationships between the job satisfaction degrees and customers satisfaction degrees
There were significant differences in job satisfaction to the variables of (Academic Qualifications, Job Title, experience and there were no significant differences in the degrees of job satisfaction due to the variable (age).
 
تهدف هذه الدراسة إلى الکشف عن درجة رضا کلا من: الموظفين الإداريين بإدارة حلوان التعليمية، والعملاء من الجمهور المتعاملين معهم (مدرسين، أولياء أمور، موجهين، مديرين). کما تهدف هذه الدارسة إلى التعرف عما إذا کانت هناک علاقة دالة بين کلا من الرضا الوظيفي للموظفين الإداريين ورضا العملاء المتعاملين معهم. ومن أهدافها کذلک معرفة ما إذا کان هناک فروق ذات دلالة إحصائية في درجة الرضا الوظيفي ترجع لبعض المتغيرات الديموغرافية (المؤهل الدراسي، المسمى الوظيفي، مدة الخدمة، العمر) أم لا.
وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي لتحقيق أهداف الدراسة. وقد تکونت عينة الدراسة من (158) موظفا وموظفة، والتي تم أخذها بطريقة عشوائية من داخل إدارة حلوان التعليمية، و(158) من العملاء؛ حيث تم أخذ عينة طبقية من العملاء المتعاملين مع الموظفين إدارياً. وقد أعدت الباحثة استبيانين لقياس کلا من: الرضا الوظيفي للعاملين، ولرضا العملاء.
وأظهرت نتائج الدراسة التالي:
درجة الرضا الوظيفي، وکذلک رضا العملاء کانت بشکل عام متوسطة.
وجود علاقة قوية ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين کلا من الرضا الوظيفي ورضا العملاء.
وجود فروق جوهرية ذات دلالة إحصائية في درجة الرضا الوظيفي ترجع للمتغيرات الآتية (المؤهل الدراسي، المسمى الوظيفي، مدة الخدمة) ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة الرضا الوظيفي ترجع لمتغير (العمر).

الكلمات الرئيسية


الأغبری، عبد الصمد (2002).الرضا الوظیفی لدى عینة من مدیری مدارس التعلیم العام بالمنطقة الشرقیة. مجلة
دراسات الخلیج والجزیرة العربیة، العدد (169)،مجلس النشر العلمی، جامعة الکویت.
العطیة، ماجدة (2003).سلوک المنظمة: سلوک الفرد والجماعة. عمان: دار الشروق للنشر والتوزیع
المشیخی، أحمد بن سعید بن سالم میلکان (2012). الرضا الوظیفی لدى الإداریین العاملین فی المدیریة العامة للتربیة والتعلیم بمحافظة ظفار. رسالة ماجستیر. کلیة العلوم والآداب، جامعة نزوى –سلطنة عمان.
عبد الباقی، صلاح الدین محمد (2003).السلوک التنظیمی: مدخل تطبیقی معاصر. الاسکندریة: دار الجامعة الجدیدة
ماهر، أحمد (2003). السلوک التنظیمی: مدخل بناء المهارات. الإسکندریة: الدار الجامعة
یاسین، مصطفى (2012). درجة رضا العاملین الإداریین فی مرکز الوزارة ومدیریات التربیة والتعلیم عن الخدمات المقدمة لهم من وزارة التربیة والتعلیم. إدارة البحث والتطویر التربوی، وزارة التربیـــة والتعلیــم بالأردن.
 
Altindag, Erkut & Ormanci, Serkan Bahadırhan (2013).The comparison of job satisfaction of municipal employees and customer satisfaction as a strategic management tool: an empirical study in Istanbul. Journal of Global Strategic Management ,(14): 45-56
Candan, Hakan (2013). A research towards determination of job satisfaction level of public employees: Karaman governorship sample. Journal of Human Resource Management,1(2):29-38
Gungor, Huseyin (2007). Emotional Satisfaction of customer contacts. Amsterdam University Press [online] Available from: http://site.ebrary.com/lib/alltitles/docDetail.action2docID=10302776&
Herrington, Guy & Lomax, Wendy (1999). Do satisfied employees make customers satisfied2: an investigation into the relationship between service employee job satisfaction and customer perceived service quality. Kingston University Occasional Paper Series 34,January 1999
Hong, Tan, Teck &Waheed , Amna(2011). Herzberg’s motivation-hygiene theory and job satisfaction in the Malaysian retail sector: The mediating effect of love of money. Journal of Asian Academy of Management,16(1):73-94
Kim ; Pansoo& Han; Jang-Hyup(2013). Effects of job satisfaction on service quality, customer satisfaction, and customer loyalty: the case of a local state-owned enterprise. Journal of WSEAS TRANSACTIONS on BUSINESS and ECONOMICS,10(1):49-68
Leah , Susan (2005). Increasing customer satisfaction through employee satisfaction in a call center environment. Master Thesis, The Graduate School, University of Wisconsin Stout
Karanja; Patricia, Njambi (2013).Effects of internal customer satisfaction on service delivery in resolution insurance. Master Thesis. School Of Business , Nairobi University
Ram , Padmakumar. , Bhargavi , Swapna. G & Prabhakar, Gantasala (2011).Work environment, service climate, and customer satisfaction: examining theoretical and empirical connections. International Journal of Business and Social Science,2(20):121-132
Sharma, Ankita &Khanna , Manish(2014).Job satisfaction among bank employee: A study on District Hamirpur (H.P.). International Journal of Science, Environment ,3(4): 1582 – 1591
Singh, Jitendra; Kumar & Jain, Mini. (2013). A study of employee job satisfaction and its impact on their performance. Journal of Indian Research, 1(4):105-111
Tasie , George O(2012). The influence of job satisfaction on customer focus in public higher education institutions in Nigeria. Ph. D. International Journal of Academic Research in Economics and Management,1(2), April 2012
Yaacob , Zulnaidi(2014).The direct and indirect effects of customer focus on performance in public firms. International Journal for Quality Research ,8(2):265–276